Fa uns pocs mesos va sortir publicat a la revista "canemàs, revista de pensament associatiu" Estii - Tardor 2012, Núm. 3, un article que em van encarregar sobre la situació actual del cineclubisme a Catalunya. Vaig aprofitar per recollir altres textos i posar-los al dia, tot incorporant algunes idees. Com molt em temo que les revistes en paper les llegeix poca gent, aquí va l'article per aquell que tingui ganes i temps.
Introducció.
Cineclubs dins l'àmbit de la cultura popular. Reivindicació.
Les
arrels del cineclubisme a Catalunya han estat habitualment situades a
la fi de la dècada dels anys 20 quan des de la revista MIRADOR,
setmanari literari i polític de tendències esquerranes i
catalanistes,
es posa en marxa les “Sessions Mirador”, projeccions destinades a
l'estrena de films importants culturalment i de pel·lícules
maleïdes a nivell comercial1.
En Josep Palau, al capdavant de la secció de crítica de la revista
i conjuntament amb el Barcelona Film Club (fundat al febrer del 1929)
organitzava les projeccions. A la junta del Barcelona Film Club
participaven personatges de la intel·lectualitat barcelonina com
Santiago Rusiñol, Miquel Utrillo, Maria Casanovas, Carles Soldevila
i Mary Cruz Morales. D'entre les personalitats que assistien
habitualment a les sessions Mirador hi havia Guillem Díaz-Plaja,
Carles Riba, Alexander Plana, Josep Dalmau, el Doctor Corachan o el
Mestre Enric Morera. La primera sessió, el 29 d'abril de 1929 va
oferir un programa amb tres films: La
dama de las camelias
(1907), un film d'avantguarda Cinq
minutes de cinéma pur
(Henri Chomette - 1926) i un film de repertori, Margheritte
Gautier
(Fred Niblo – 1927)2.
No
pretenc fer un article històric. Només recollir el que alguns
especialistes diuen al respecte del naixement del cineclubisme a
Catalunya i la seva relació amb un tipus de cultura de classe, la
burgesa. Podríem posar-ho en quarantena. Malauradament no tenim
encara un treball en profunditat sobre els orígens i desenvolupament
històric del cineclubisme català. Segons els escadussers estudis
existents3,
semblaria que la història dels cineclubs a Catalunya neix d'una
tradició burgesa, catalanista, modernista i noucentista, emparentant
doncs al moviment dels cineclubs amb la pràctica cultural de les
elits barcelonines.
No
gensmenys, la historiografia catalana i espanyola ha seguit la línia
que ha marcat la historiografia francesa i si a Espanya es situa els
orígens del cineclubisme amb la revista de La
Gaceta Literária i
La
residencia de estudiantes amb Luís
Buñuel com el primer cineclubista, a França, que va marcar el model
historiogràfic a seguir, tenim els inicis del cineclubisme mundial
amb la revista de Louis Delluc “Ciné-club”
(1920) o les primeres sessions de Ricciotto Canudo amb el Club
des amis du Septième Art a la mateixa època.
La
historiografia francesa ha marcat un model del qual la història del
cinema en altres països ha copiat l'esquema. Penso que moltes
vegades massa mecànicament. Però noves investigacions a nivell
mundial estan abandonant l’origen burgés del cineclubisme per
localitzar-lo en ambients obrers i més populars. És per això molt
important estudis com els de Felipe Macedo, en els que ha estudiat
les primeres formes d'organització del públic de cinema, aportant
dades per un origen més popular, allunyat del que fins ara s'havia
establert. Macedo considera l'experiència del cinéma
du peuple
a França com la primera activitat cineclubista documentada. Aquesta
associació, nascuda el 1913 i de caire anarquista i obrer situaria
les primeres activitats associatives cinèfiles en un origen popular.
L'autor insisteix en aquestes formes d'organització del públic com
a elements de resistència al procés d'hegemonització del cinema
que es vivia especialment abans de l'adveniment del sonor, en la
dècada dels anys 20.
El
pes històric d'una cultura de les elits ha facilitat l'accés dels
historiadors a certa documentació, deixant als marges les activitats
que dins l'àmbit de la cultura popular i obrera, succeïen en
associacions dins el món obrer i menestral. Resulta estrany pensar
que el cinema a Catalunya no fos emprat abans de 1929 per
associacions que el podien utilitzar per il·lustrar conferències o
agitar proselitismes. El nostre país, amb una marcada presència
obrera i associacionista sembla ser el lloc idoni per haver tingut
activitat cinematogràfica organitzada des del moviment associatiu
abans de les Sessions Mirador. Per exemple, Jordi Torras i Comamala
ja avança l'existència a Castelló de la Plana de L’Associació
per al foment de l'art fotogràfic i cinematogràfic que
tenia un “club de cine” cap al 1918-1919. Tanmateix l’Associació
Ocell
de paper, segons
Torras, ja programava cinema a Barcelona a principis dels anys 204.
És
aquest aspecte elitista dels “clubs” un element que ha fet molt
mal al llarg dels anys al que s'entén per cineclub. Dins la
ignorància general, s'ha pensat sempre
que els cineclubs només projecten films en blanc i negre, muts,
incomprensibles, vells o avorrits, per una colla de “moderns
intel·lectuals”. És fruit també d'un altre prejudici, el del
concepte de Cinefilia,
associat
a la idea de l'erudit o d'aquell que “en sap molt, de cinema”.
També en això la historiografia francesa ha relacionat molt el
terme Cinefilia
amb alguns moments de la història del cinema com ara la Nouvelle
vague amb
les seves capelletes entre macmahonians i hitchco-hawkasians. On el
cinema era vist dins un procés pràctiment litúrgic i iniciàtic.5
Des d'aquesta interpretació, la cinefilia vindria associada a una
idea de nostàlgia, dels “temps gloriosos”, de batalletes i
records. Amb data de caducitat. Semblaria doncs que avui ja no hi ha,
de cinèfils. Tot el contrari. Els cineclubs entenen la cinefilia com
l'amor al cinema que porta a compartir les pel·lícules que
s'estimen amb el seu públic. Aquest acte de compartir fomenta valors
essencials en l'associacionime com la reciprocitat, la solidaritat,
el foment dels circuits de donar i rebre i l'intercanvi. De entre
tots ells subratllar la importància de la reciprocitat, que
garanteix una equitat en el tracte i una consideració d'igual a
igual entre els integrants dels intercanvis associatius. Aquest tipus
de tractes, impossibles en el marc d'una Cultura de Masses, generen
una confiança que es basa en els lligams personals i en la
consciència de pertànyer a un mateix col·lectiu. La solidaritat
que es desprèn d'aquests intercanvis aporten l'efectivitat de
l'acció comuna i la confiança natural entre els membres associats i
tots aquells que integren els intercanvis associatius. Els
intercanvis de productes culturals (el cinema en el nostre cas)
basats en aquests codis simbòlics es mouen sempre ca a un últim
objectiu final, imprescindible per a entendre la base de la Cultura
Popular. Aquest objectiu no és altre que el de la utilitat pública,
objectiu que mai es pot deixar a banda, ja que per ell mateix
justifica aquest tipus d'intercanvis culturals. Una associació, un
cineclub, es carrega de responsabilitat social en quant que és
conscient de la utilitat pública dels productes culturals que
proposa. Aquesta utilitat pública posa en el punt de mira a l'últim
receptor del producte cultural, que aquí l’anomenarem “consumidor
cultural”, i que està confrontat clarament al concepte de
“consumidor comercial” . Aquest consumidor cultural (en el nostre
cas consumidor de cinema) que identificarem com a Públic, entra en
contraposició amb l'altre model de consumidor comercial més
identificable amb el concepte d'espectador, que consumeix cinema de
forma passiva sense interactuar amb l'obra, el film. És finalment en
el públic en el que s'han de concentrar tots els esforços. En tot
tipus d'intercanvi cultural basat en els codis ja esmentats, l'última
preocupació radica en la possibilitat de generar un públic crític,
generador d'opinió, actiu en els seus gestos, que pugui tancar el
cercle de l'intercanvi amb total èxit. És així que els cineclubs
entenen el concepte de cinefilia, des de la responsabilitat amb el
seu públic, amb la confiança que els films proposats responen a un
criteri de qualitat, no influenciat per qüestions comercials.6
Per
tancar aquesta introducció, reafirmar-me que aquest no és un text
de passat, sinó de present, i segur que de futur. De reivindicació
de l’arrel popular de l’activitat cineclubista i del seu paper
actual en la formació de públics. Més de 80 anys de cineclubisme a
Catalunya demostra que “mala herba, no mor mai”, que els
cineclubs es van adaptar a tots els canvis històrics: tecnològics
(16mm, 35mm, VHS, Digital) i evidentment, polítics.7
L'objectiu d'aquest text serà reivindicar la seva arrel profundament
popular i tractar de les característiques especials del moviment
associatiu cineclubista, que expliquen la seva activitat com a servei
públic, organitzades des del poble al servei del poble.
Un
associacionisme amb relacions amb la indústria del cinema. Cineclub
i Cinema
no comercial.
La llei del Cinema de Catalunya. Algunes dades.
És
el cineclubisme un moviment associatiu que treballa amb un producte,
el cinema, de fort component industrial. Els films tenen uns drets:
d'autor, d'exhibició,... que fan que les associacions hagin de pagar
preus a les empreses de distribució de films. Tenim doncs, com diu
sempre una companya, “una pota dins l'associacionisme i una altra,
a la indústria”.
En
el sector cinematogràfic, als cineclubs se'ns situa des de sempre
dins del circuit “Non theatrical” que és com els anglosaxons
anomenen el sector No comercial. El terme defineix aquella activitat
d'exhibició de cinema que habitualment no es projecta a les sales
comercials i que no està subjecta a les característiques pròpies
de l'àmbit empresarial, especialment en la diferència que
l'activitat cineclubista no busca el lucre i, per tant, es pot
dedicar de manera més decidida a la promoció de l’art
cinematogràfic tot reivindicant la tasca artístico-cultural de
formar nous públics. L'activitat del cineclubisme català s'engloba
doncs en el sector No Comercial.
És
important reconèixer que aquesta dualitat entre l’àmbit lucratiu
i el no lucratiu coexisteix des de pràcticament l'inici del cinema,
consolidant del costat del No Comercial posicions associatives a
partir de la primera dècada del segle XX. Així és com els
cineclubs d'arreu del món possibiliten que un cert tipus de cinema,
allunyat en la majoria dels casos dels interessos del sector
comercial, pugui trobar el seu públic en les pantalles
cineclubistes.
Dins
les posicions associatives els cineclubs, dins el moviment associatiu
català, estem implementant el dret fonamental a l’accés a la
cultura reconegut des de les NNUU, UNESCO, la Constitució Espanyola
i l’Estatut d’Autonomia de Catalunya. Així com reequilibrar
l’oferta a tot el territori més enllà de les grans poblacions.
És
molt grat poder reivindicar l'existència del sector de l'exhibició
no comercial, del no lucratiu, que organitza a Catalunya anualment, a
través dels cineclubs, milers de projeccions acostant un cert tipus
de cinema (que no té espais dins el sector comercial o que en té
molt esporàdicament) al públic del nostre país. En base a una
enquesta realitzada per la Federació catalana de cineclubs (FCC) el
2011 i a la qual van respondre 32 entitats de 48 consultades, podem
parlar al 2011 de 1057 sessions programades i de 70417 espectadors a
les sales cineclubistes. La mitja per sala es situa en 67 espectadors
per sessió, la mateixa que al 2010 i per sobre de la mitja de les
sales comercials8.
Els cineclubs van programar l'any passat 831 sessions en la seva
activitat regular (78%) i 219 en activitats extraordinàries (22%):
sessions de curts, festivals, cinema a la
fresca... En quant a les versions, al 2011, el 51% (541 sessions) varen ser de versions originals subtitulades mentre que el 17% (171 sessions) va incorporar la llengua catalana, ja sigui en la versió original en català o en la doblada o subtitulada al català. El baix percentatge de les versions subtitulades al català (3%) es deu a la nul·la oferta de subtitulació en el nostre idioma per part de les distribuïdores.
fresca... En quant a les versions, al 2011, el 51% (541 sessions) varen ser de versions originals subtitulades mentre que el 17% (171 sessions) va incorporar la llengua catalana, ja sigui en la versió original en català o en la doblada o subtitulada al català. El baix percentatge de les versions subtitulades al català (3%) es deu a la nul·la oferta de subtitulació en el nostre idioma per part de les distribuïdores.
En
l’aplicació de la Llei del Cinema de Catalunya i en la preparació
de la Xarxa concertada de pantalles és molt important reivindicar la
nostra participació en el procés. Tanmateix el cineclubisme
manifesta la seva voluntat d'avançar en el procés de reconeixement
per part de l'administració de la Generalitat de Catalunya de la
tasca dels cineclubs en la defensa d’un cert tipus de cinema
(cinema d’autor, VOSE/VOSC, cinema català, europeu...).
Dins
aquesta relació amb la indústria del cinema podem afirmar que els
cineclubs participen en el creixement de la indústria
cinematogràfica catalana. La FCC aglutina en bona part la tasca de
contractació de pel•lícules de la xarxa de cineclubs de
Catalunya. Durant el 2011, i en quant al volum d’intercanvi
econòmic amb les distribuïdores gestionat des de la FCC, el 43%
(45.520€) de la despesa ha anat a distribuïdores catalanes, mentre
que el 57% (55.503€) ha anat a empreses de distribució afincades a
l’Estat. En quant a les sessions, 290 (60%) ha estat gestionat amb
les distribuïdores catalanes.
S’evidencia
doncs el compromís del cineclubisme català amb el desenvolupament
econòmic del cinema al nostre país. Malgrat això, defensem la
nostra activitat dins de l’àmbit del No Comercial ja que assegura
la nostra independència i la del nostre públic de l’accés a la
cultura cinematogràfica. Mantenir alta la senyera del “No
comercial” comporta reivindicar la nostra capacitat associativa i
democràtica amb l'objectiu general d'utilitat pública i de promoció
de l’art cinematogràfic que han de tenir les projeccions
cineclubistes.
Cineclub.
Associacions del públic. El públic organitzat
Una
de les característiques que fan únic el moviment cineclubista és
que és l'única organització d'associació de públic. No trobem
res comparable en qualsevol altre de les arts de la representació.
En el teatre amateur, per exemple, les persones s'associen per fer
teatre i no trobem gens semblant ni a la dansa, l'opera.... El
cineclubisme no és més que una forma de públic organitzat per fer
arribar als seus iguals el “bon
cinema”, aquell que li aconsella la seva cinefilia ben entesa, la
que, com deia anteriorment, construeix un contracte de
responsabilitat i confiança entre el cineclub i el seu públic. És
un fenomen universal que utilitza pràcticament el mateix terme en
tots els idiomes: cineclub, ciné-club, cineclube, film society,
circolo del cinema, Kino club,... el que el converteix en una
realitat associativa global i amb trets característics propis i molt
definits, com són la defensa dels drets del públic i el treball per
a la seva formació. La federació internacional de cineclubs (FICC),
representant al cineclubisme global, neix en 1947 a Cannes tenint per
exemple entre els seus presidents a François Truffaut.9
La FICC lluita actualment per la defensa dels drets del públic tal i
com van quedar definits a la Carta de Tabor, signada per més de 75
federacions nacionals de cineclubs en 1987. Aquesta carta, fonamental
dins el moviment cineclubista internacional, marca els objectius de
les associacions del públic, especialment el de la defensa d'un
accés a la cultura cinematogràfica, a la CULTURA en majúscules,
aquella que ens construeix com a individu crític i participatiu, que
ens fa partícips del nostre entorn. Si podem acceptar que existeixen
els drets d'autor, no hauria de ser tan estrany defensar els drets
del públic.
Sense
aturar-me massa en l'anàlisi de la Carta de Tabor10
si voldria comentar els tres primers articles que crec defineixen la
tasca associativa del cineclubisme actual i futur11:
Article 1.- Cada persona té dret a
rebre totes les informacions i comunicacions audiovisuals. Per això
ha de tenir els mitjans per a expressar-se i donar a conèixer els
seus propis judicis i opinions. No pot haver humanització sense
veritable comunicació.
Article 2.- El dret a l'art, a
l'enriquiment cultural, a la capacitat de comunicació, font de tota
mutació cultural i social, és un dret inalienable. És la garantia
d'una veritable comprensió entre els pobles, l'única via per a
evitar les guerres.
Article 3. La formació del públic
és la condició fonamental, fins i tot per als autors, per a la
creació d'obres de qualitat. Només ella permet l'expressió de
l'individu i la comunitat social.
El
dret fonamental de l'accés a la cultura està en la base de la
Carta. Una de les línies divisòries entre les persones, seguint les
idees de l'autor de la carta Fabio Masala12,
és aquella que separa els que tenen accés al saber d'aquells que
estan marginats del coneixement. El rol dels mitjans de comunicació
i els propis de la cultura de masses, com els mitjans audiovisuals i
el cinema juguen un paper fonamental, sovint tòxic, portantveu d'un
discurs únic i homogeneïtzat.
En
la defensa dels drets del públic radica la responsabilitat dels
cineclubs. La formació del públic garantitza la qualitat de l'obra
d'art, inclosos els films, la matèria primera dels cineclubs. El
públic format deixa de ser espectador, agent passiu. I quan l'amor
al cinema és gran, les persones s'associen en els cineclubs. Ens
associem per fer descobrir als altres les pel·lícules que ens
agraden, però essencialment per discutir-les: al final de la sessió
si tenim el realitzador a la sala, amb els companys a la sortida, en
el bar, amb l'oralitat com a instrument de batalla. Els drets del
públic es defensen amb la paraula. La paraula és una forma de
resistència al discurs de la cultura de masses. Ho veurem a
continuació.
Cineclubs
com a elements populars de resistència
El
cinema va néixer
popular. Era un espectacle de barraca de fira, situat entre la dona
amb barba i el menja-sabres. El cinema primitiu bevia de les fonts
del music-hall, del cabaret, del circ13....
Els seus elements protonarratius així ho mostraven (mirada a càmera
delatant l'artefacte cinematogràfic, representacions de fets reals
molt del gust de l'època, absència de muntatge, interpretacions
hiperteatrals,...) No va ser fins la meitat de la primera dècada del
segle XX que el cinema va orientar-se per un gust burgés,
allunyant-se dels primers models populars. El seu llenguatge,
especialment a través del desenvolupament del muntatge i del
llenguatge transparent (aquell que pretén mostrar la representació
com a verosímil, sense voler delatar l'artefacte fílmic) anirà
convertint-se en hegemònic. Especialment arrel del desenvolupament
de Hollywood i el cinema clàssic. Malgrat tot va haver formes de
resistència popular al discurs hegemònic, com les protagonitzades
pels bonimenteurs
de vues animées,
o comentadors de pel·lícules que reinterpretaven al gust del públic
els films que es projectaven. Així ho van fer almenys fins la meitat
de la primera dècada del segle XX. De vegades llegien els
intertítols per aquells que no sabien, de vegades comentaven les
imatges, de vegades tenien un to més erudit, sarcàstic, bromista...
Utilitzaven l'oralitat per mantenir el discurs popular per sobre de
l'hegemònic burgés que el cinema estava imposant.14
Una arrel popular, la del cinema, que per a Walter Benjamin
confrontava un cinema de diversió
(modern) a un cinema contemplatiu (clàssic i burgés). “El rol
lúdic de l'art pot atenuar les relacions de dominació” deia WB.
És
en els diferents moments de resistència al discurs hegemònic del
cinema (modernitat vs classicisme) que cal situar als cineclubs i la
seva defensa dels drets del públic. Un treball de més de 80 anys
per tal que l'espectador (aquell que serveix només per
comptabilitzar els ingressos per taquilla) es converteixi en subjecte
actiu, format. El públic no només vol escoltar, també vol parlar,
respondre al discurs del film, afirmar els seus propis drets. I és
sota la forma del “cinefòrum”, del debat després de la
projecció que el públic construeix el seu propi discurs, superant
així inclús el del mateix propi autor. És en aquest moment del
debat amb el públic, en que l'oralitat entra en joc, en el que el
públic pren la paraula. El debat és una forma de catarsi, moment
únic i privilegiat, que permet al públic manifestar-se en un espai
públic on habitualment s'ha vetat la seva participació. Altres
formes d'exhibició cinematogràfica mai permeten aquesta relació
entre el públic i l'obra cinematogràfica. L'oralitat, entesa com el
motor del debat, es presenta finalment com l'eina de resistència als
discursos hegemònics.
La
sessió cineclubista com a esdeveniment significatiu dins la tradició
dels espectacles populars.
Potser
si el cinema va perdre alguna cosa dels temps passats, va ser la seva
capacitat de referir-se a sí mateix com a esdeveniment significatiu.
Els majors de 40 anys recordem grans cues als cinemes, superbes
estrenes exclusives en les pantalles de les sales de les nostres
ciutats. Era un públic gratament «esclavitzat” que esperava els
llargs mesos necessaris perquè arribessin els grans èxits
de Hollywood o que patia anys de paciència perquè els grans premis
de Cannes o Venècia arribessin a les pantalles d'art i assaig.
L'exclusivitat de la pantalla del cinema atorgava a les pel·lícules
el caràcter d'esdeveniment únic, de moment especial, que la
contemporaneïtat ja presenta com diluït. Ara les noves formes d'oci
i la multiplicitat i dispersió de les pantalles ha relativitzat el
fenomen del cinema com a espectacle exclusiu, on el públic abans
entenia de forma significativa que estava assistint a un moment
especial, a un esdeveniment memorable. En els processos de canvi que
el cinema està patint, hi ha pocs treballs d'estudi sobre el que
està significant que el cinema ja no sigui un moment important en la
vida del públic. Aquesta desafecció està a la base de la pèrdua
de públic de les sales de cinema.
Centrant-nos
en les formes d'exhibició cinematogràfica d'arrel associativa
(cineclubs), m'agradaria reflexionar sobre la importància de
l'esdeveniment en la història dels espectacles d'arrel popular.
Segurament és La
Festa15
un dels antecedents imprescindibles per reflexionar sobre la
importància de l'esdeveniment cultural com a catalitzador dels
interessos de la comunitat. La
Festa
va ser des de sempre la forma possible de trencar amb el temps
laboral, amb les normes de conducta, els codis de comportament, així
com una immersió en una experiència alliberadora i efervescent.
Sent les festes de Carnestoltes el perfecte exemple per mostrar
aquest efecte d'insubmissió a l'ordre establert. La
Festa té
sens dubte la característica d'esdeveniment subversiu i viu la
utopia d'una tornada imaginària cap a una idea d'igualitarisme. La
Festa seria una forma de catarsi de la comunitat, construcció de
ritus per desfer imaginàriament les normes i tornar-les a acceptar
immediatament després. El procés històric de la
Festa ens
porta a entendre que modernitat i ritu o tradició van massa de la mà
com per creure, com fan alguns, que són antitètics, quan al
contrari, transcorren en paral·lel per la història.
Aquesta
tradició popular, aquesta presència històrica de la
Festa com
a element subversiu, crític i antihomogeneitzador està a la base
per al desenvolupament d'esdeveniments significatius, moments
memorables i importants en les projeccions cineclubistes.
El
cineclubisme, com a moviment associatiu comparteix doncs amb
l'associacionisme popular moltes coses. Generadora de cultura
popular, el cineclubisme,
com veiem anteriorment, permet la creació de discursos no hegemònics
que representen a una part de la societat que visiona les
pel·lícules. Allunyada de la política institucional u oficial, la
de les elits, la cultura popular és la que produeix el poble,
organitzat. La cultura oficial executa productes culturals
manufacturats, sense importar-li en essència el públic. Han de ser
assimilats tal qual. La cultura popular és aquella que és produïda
i és apropiada per la gent. Gent, poble, la plebe, o com Gramsci va
significar, les classes subalternes. Cultura viva, cultura viscuda,
cultura popular.
El
cineclubisme, enfocat des d'aquesta perspectiva té la capacitat, al
contrari que els models empresarials u oficials, de produir
esdeveniments significatius sota la forma d'exhibició
cinematogràfica. Aquestes sessions cineclubistes poden funcionar, a
l'igual que La
Festa com
a element generador d'un discurs propi i popular, allunyat (o no)
tant del de l'autor, com del discurs dominant. En tant que intervenen
factors com l'oralitat en el debat, el text i el diàleg, la
capacitat “subversiva” d'aquestes sessions, aquestes sessions
cineclubistes es converteixen en esdeveniments socials significants,
“divertits” (W.Benjamin) i són capaces de generar nous discursos
a partir del discurs del film i del seu autor.
Deia
anteriorment que el cinema comercial està perdent el que va tenir
d'excepcionalitat en el passat. Les projeccions en 3D, la
retransmissió d'opera en directe o d'esdeveniments esportius van en
aquest intent de recuperar l'exclusivitat que han anat perdent a
favor d'altres pantalles. Jo parteixo de la idea que no existeix
competència entre les sales de cinema (cultura de masses) i la xarxa
de cineclubs (cultura popular). Els seus objectius són tan diferents
que permeten tant a uns com a uns altres construir estratègies
diferents en l'organització d'una sessió de cinema.
Cuidar
les sessions cineclubistes regulars amb l'objectiu que totes siguin
especials ens ajudarà d'una banda a fidelitzar al públic i per un
altre a complir amb aquesta tasca que històricament el cineclub ha
realitzat: la formació del públic.
Els
últims mesos venen els diaris plens de referències a les retallades
en l'àmbit de la cultura. Les retallades en el nostre àmbit de la
cultura popular estan
implicant una transformació del model de gestió de la cultura.
El diari ARA (11/06/2011) publicava un
article de Xavier Marcé (Ex-cap de l'ICIC en etapa socialista)
titulat “Com administrar la retallada”. En Marcé parlava de la
tisorada a cultura. Comparteixo amb ell que la cultura no hauria de
ser víctima de les retallades, en quant representa una part ínfima
del pressupost general i el que aporta és absolutament significatiu
en quant construcció d'una mentalitat i un imaginari comú. Les
administracions en tenen una gran responsabilitat no en tant que
gestors dels pressupostos per dirigir les polítiques culturals sinó
com a garants de que la cultura sigui la societat la que la generi.
Em congratula especialment que Marcé faci esment a la llei
d'associacions de França de 1901, en la que els agents socials
quedaven legitimats com a subjecte del dret públic. Aquest fet,
reforçat per la nostra llei d'associacions a Catalunya, reconeix que
la cultura no prové únicament dels programes governamentals sinó
d'un entramat social de caire complex que afecta a tota la cultura
nacional. Les associacions, aplicables en bona part a les indústries
culturals, en tenen un pes específic.
Centralització de les polítiques
culturals i reforç de la iniciativa empresarial és un dels perills
que afronta la nostra cultura. Des de l'àmbit cineclubista, la
participació dels cineclubs en les indústries culturals és més
que evident (ja ho he comentat anteriorment). El pes econòmic de les
exhibicions cineclubistes per a les empreses de distribució és més
que significatiu. Fins al punt que parlant amb algunes
distribuïdores, aquestes accepten que és en aquest sector on moltes
de les pel·lícules que s'exhibeixen els hi proporciona majors
ingressos. I si els cineclubs estan òbviament assimilats a les
indústries culturals, seria una negligència deixar-nos fora dels
propers canvis que s'esdevindran en el si de la cultura
cinematogràfica en el nostre país en l'àmbit de la exhibició.
Les últimes passes donades per l'ICEC
indiquen aquest gir absolut al camp de les empreses (Campanya
Catalunya-Cinema), ignorant la gran possibilitat de la societat civil
en quant a generadora d'ingressos i de producció d'esdeveniments
cinematogràfics significatius, que en bona mesura són més
agosarats que allò que la llei del cinema intenta proposar: cinema
d'autor, europeu, versions subtitulades,... els cineclubs ho fan des
de fa més de 80 anys. Creiem que el paper dels cineclubs en el
desenvolupament de la nostra indústria del cinema ha de ser clau en
el futur. En el desenvolupament de la xarxa concertada de pantalles,
prevista en la llei, els cineclubs podrien constituir-se com la força
base d'aquest desplegament.
Apartar el potencial social català de
la política cultural i centralitzar-lo en polítiques governamentals
que mirin únicament a l'empresa privada serà un fracàs més de la
política cultural d'aquest país. Els cineclubs són aquí per
treballar plegats pel nostre cinema. I necessitem que en el camí
digital, l'administració també sigui al nostre costat.
I
és que si hi ha un repte de futur que ens preocupa, als cineclubs,
en l'actualitat, és el de la digitalització de les pantalles a
Catalunya. En absolut tenim garantit l'accés als projectors digitals
standarts i això pot afectar a l'accés del públic a la cultura
cinematogràfica. El tema és força complex. Només assenyalaré
algunes evidències que sobtaran al lector. El
finançament per
a les
sales comercials
s'ha realitzat en bona part
a través del Virtual
Print
Fee
en
el que apareix la
figura
de l'Integrador.
Com
comenta
Daniel Gallejones, gerent de Dionet: El Virtual
Print Fee o
aportació del distribuïdor a l'exhibidor,
és un model
que
neix
als Estats Units com a conseqüència de la
necessitat local
d'un intermediari entre
les
parts
en conflicte. Aquest intermediari és l'Integrador, una
empresa, generalment de capital
risc, que
finança
la
instal·lació d'equips digitals en els
cinemes a canvi d'un percentatge. Negocia
amb els
fabricants
d'equips, amb les
grans cadenes d'exhibició nord-americanes
i amb els
grans estudis. Aquests
cedeixen als integradors part
de l'estalvi
de còpies
Virtual
Print Fee
i els
integradors els proporcionen un parc suficient per
a possibilitar el negoci.
El model
es cenyeix
a un període limitat de temps després del qual no haurà més
VPF. L'exhibidor
rep
un projector que
no és seu i haurà de projectar les
pel·lícules que
li indiqui
l'integrador, pel temps que
aquest
desitgi
que
siguin a la cartellera.
Haurà
de pagar el cost del projector i part
dels beneficis de l'integrador en còmodes terminis, sent el seu
principal
comès
netejar les
sales
entre
projecció i projecció. El model
d'integrador és més
car, doncs en el fons, es tracta
d'asseure a un tercer comensal a la
taula, per
a repartir-se el pastís. Aquest
model
canvia
el concepte d'exhibidor
i li allunya
de la seva funció de programador
de sala".
Sense comentaris.
És
tracta
d'un model
de finançament que
no pot
respondre per igual
a tots
els
exhibidors.
Especialment a sales
alternatives
i cineclubs. Com
indica
l'informe
sobre
el cinema europeu
en l'era
digital, del Parlament Europeu
del 19 d'octubre de 2011 els
cinemes petits estan tenint problemes per
a portar a terme la seva reconversió digital. De fet, a la fi de
2010 només el 11 per cent dels cinemes d'una
sola pantalla s'havien digitalitzat,
enfront del 89 per cent dels multiplex, que
ja en aquesta
data
almenys contaven amb una
sala
digital. En aquest
sentit,
l'estudi
assenyala
que
els
cinemes d'una
sola pantalla són
una
part
important del paisatge del cinema europeu,
amb gairebé el 60 per cent de totes
les
sales.
Encara que probablement el seu paper no sigui
significatiu en els
resultats
de taquilla, aquests
cinemes més
petits juguen un important paper social i cultural en moltes
localitats. Segons aquest
informe,
el fet
que aquests
cinemes monopantalla no s'hagin digitalitzat
posa de manifest
que
els
models de finançament comercial
actuals no poden cobrir les
necessitats de digitalització de totes
les
sales
de cinema europees,
provocant una
bretxa que
afectarà al 15 o al 20 per cent de les
pantalles europees.
Ja
deia que el tema era complex. Però no volia finalitzar aquest
article sense esboçar almenys un dels reptes que el cineclubisme
català i mundial té al davant. Imagino que 80 anys de resistència
dona per lluitar encara una mica més.
Julio Lamaña
1
Josep Maria López Llaví i Francesca Prats. El cineclubisme a
Catalunya. Ponència específica de l'àmbit de cinema no
comercial. II Congrés de Cultura Popular i Tradicional Catalana.
Barcelona 1997.
2
Palmira González. La crítica cinematográfica en la primera
revista barcelonesa “Mirador” (1929-1930).
http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/la-critica-cinematografica-en-la-primera-revista-barcelonesa-mirador-19291930--0/html/ff9030ac-82b1-11df-acc7-002185ce6064_9.html
3
Per una biografía cineclubista:
http://croniquescineclubistes.blogspot.com.es/2011/08/despres-duns-anys-de-recopilar.html
4
Jordi Torras i Comamala. La febrada del cine-club en la xardorosa
nit espesa. A la revista CINEMATÒGRAF. Annals de la federació
catalana de cine-clubs. Volum 1. Curs 1983-1984
5
Aquesta visió nostàlgica de l'haute culture, a Antoine
de Baecque. La
cinéphilie. Invention d'un regard, histoire d'une culture
1944-1968.
Hachette Littératures. Paris 2003
6Per
seguir el fil de les diferències entre cultura popular i cultura de
masses: Jordi Busquets. De la cultura
popular tradicional a la “cultura de masses”. Continuïtats
històriques i ruptures intempestives.
Revista Cultura. Núm, 1. desembre 2007. Departament de Cultura i
mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya.
7
“No és estrany
(…) que, en obrir-se l'activitat política o sindical a partir de
1976, fossin molts els dirigents cineclubistes que s'inscrivissin de
plé en allò que de fet ja exercien en la clandestinitat: a la
política” Op. cit. Josep Maria López Llaví i Francesca Prats.
pp.157
8Segons
les dades del Fons d'estadístiques culturals de Catalunya del
Departament de Cultura la mitja per sessió en els cinemes
comercials durant el 2011 va ser de 23,30 persones. La mitja
cineclubista es situa doncs molt per sobre (67 persones).
9
Per a una aproximació a la FICC: Julio Lamaña.
The birth of the IFFS.
The cineclub's review. Number 1, pp39-44.
Sao Paulo 2010.
10
Un article sobre la carta de Tabor a : Fabio
Masala. Una carta internacional para los
derechos de un público nuevo. III Congreso
de cine-clubs del estado español. Ponencias, comunicaciones y
conclusiones. Ministerio de Cultura. ICAA. Barcelona 1992.
11
Per llegir la Carta de Tabor i altres documents
cineclubistes, visitar la plana de documents en línia de la FCC:
http://www.federaciocatalanacineclubs.cat/ca/documentsdelcineclubismecatala.html
12Fabio
Masala. (Itàlia 1940-1994). Periodista i activista cultura. Va ser
vicepresident de la Federació italiana de cineclubs. Redactor i
promotor de la carta dels drets del públic, coneguda com la Carta
de Tabor. Destacat personatge del cineclubisme internacional, va ser
dels primers en veure i teoritzar sobre el valor educatiu del cinema
mitjançant el cineclubisme.
13
Joan M. Minguet. Segundo de
Chomón, més enllà del cinema d'atraccions.
Filmoteca de Catalunya.
Barcelona 1999
14
Germain Lacasse. Les
bonimenteurs de vues animées.
Editions Nota Bene (Quebec) Meridiens Klincksieck (Paris) 2000.
15
Per entendre el valor de La
Festa en l'associacionisme cultural català: Jordi BERTRAN. La
Festa: la il·lusió del permanent des de la transformació
contínua. Revista Cultura. N.1. Barcelona
2007.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada