diumenge, 20 de maig del 2012

ACTA DE LA TROBADA EXTRAORDINÀRIA DE CINECLUBS. 24//3/2012

El 24 de març del 2012 ens vam reunir uns quants cineclubs catalans. Aquesta és l'acta de la reunió:

19 cineclubs presents, 26 representatns del cineclubisme català ens vam trobar el 24 de març 2012 per tractar de dos temes de forta actualitat. El proper desplegament de la Xarxa Concertada de pantalles i la progressiva i imparable digitalització i fi de les còpies en 35mm. Aqui us fem arribar l'acte de la reunió
 
TROBADA EXTRAORDINÀRIA DE CINECLUBS

La Casa Elizalde (Barcelona)
 
ORDRE DEL DIA

10.00h. Recepció i cafè.
10.30h. Inici.
1- Posicionament dels cineclubs de Catalunya envers la Xarxa Nacional de Cinemes.
2.- Reivindicació d'una activitat NO COMERCIAL dins el sector de l'exhibició a Catalunya.
12.00h. Pausa.
12.15. Reinici
Imminent digitalització de les còpies i desaparició del 35mm per a còpies noves.
14.00h. Final


ACTA DE LA TROBADA

26 Persones i 19 cineclubs assistents:

• Rosa Llinàs. Cineclub Diòptria de Figueres
• Antoni Carné. Cineclub Sabadell
• Maria Jesús Conejo. Cineclub Sabadell
• Raquel Sánchez. Cineclub Sabadell
• Olga Iglesias. FCC. Cineclub Barcelona espai de cinema
• Pere Vila. Cineclub Hal2002 de Molins de Rei
• Lluís del Espino. Cineclub Xiscnèfils de Cerdanyola del Vallès
• Jep Costa. Cineclub Olot
• Pedro Marín. Cineclub Imatges de Santa Coloma de Gramenet
• Pere Semente. Cineclub Les Valls d’Andorra
• Alfredo Martínez. Club Cinema Castellar de Castellar del Vallès
• Josep Lluis Martino. Club Cinema Castellar de Castellar del Vallès
• Arcadi Augé. Cineclub Ateneu Adrianenc
• Conxita Parcerisas. Cineclub Manresa
• Lambert Botey. Cineclub de l’Associació Cultural de Granollers
• Ricard Caussa. Cineclub de l’Associació Cultural de Granollers
• Jordina Medalla. Cineclub de l’Associació Cultural de Granollers
• Josep Maria Escofet. Cineclub Vilafranca de Valfranca de Penedès
• Joan Francesc Fitó. Cineclub Ateneu Igualada
• Toni Carmona. Cineclub Vic
• Josep Codina. Cineclub La Garriga
• Josep Ferrer. Cineclub 8 ½ de Cassà de la Selva
• Joaquim Roqué. Cineclub amics del cinema de la Vall de Ribes de Freser
• Joan Moret. Cineclub Adler de Lloret de Mar
• Francesca Prats. FCC
• Julio Lamaña. FCC. Cineclub Barcelona espai de cinema

S’excusen: Cineclub Assoc.d'Enginyers de Barcelona; Cineclub Culturarse de Sagunt; Cineclub Bigues i Riells; Cinebaix de Sant Feliu de Llobregat; Kino Cinema Contemporani de Tarragona; Cineclub Altafulla Link i Cineclub La Seu d’Urgell.



 10.30h. Inici.
1- Posicionament dels cineclubs de Catalunya envers la Xarxa Nacional de Cinemes.
2.- Reivindicació d'una activitat NO COMERCIAL dins el sector de l'exhibició a Catalunya.

Julio Lamaña exposa la situació per la qual els cineclubs es poden veure fora dels plans de l’administració en quant al desplegament de la Xarxa concertada de pantalles. S’avança que a les reunions amb l’ICEC, aquests manifesten que únicament s’inclourien en aquesta xarxa a les sales comercials en forma d’empreses. Les associacions quedarien fora. Continua exposant la necessitat de fer visible la nostra activitat que, malgrat estar encabida en l’àmbit del no lucratiu, sí que genera una activitat econòmica important per al sector de l’audiovisual especialment en quant al pagament dels drets d’exhibició i lloguer de còpies. Per aquest motiu fa unes setmanes es va consensuar un text que serveixi per deixar constància de la nostra activitat dins el sector audiovisual català.

Des del cineclub Sabadell i amb el consens dels presents es planteja la idea que és bo que l’oferta en VOS augmenti i que ens hem de felicitat que així sigui. Però també que hauríem de fer-nos presents per tal comptin també amb els cineclubs per actuar dins aquesta xarxa.

El cineclub Adler comenta la importància de fer valdre tots aquells elements que fan que les sessions de cineclub siguin diferents del que pot oferir una sala comercial. Reivindicar el tracte personal amb un públic que queda fidelitzat al cineclub.

El cineclub Vic diu que sumat als valors afegits que ofereixen els cineclubs, de vegades trobem empresaris de cinema als que no els importa el cinema com a fet cultural. I és aquí on també els cineclubs marquen la diferència.

El cineclub dels amics del cinema de la Vall de Ribes comenta que hem de fer valdre que som a la llei del cinema de Catalunya, tant a les definicions com a l’articulat. Fer valdre aquest fet per reivindicar-nos. Afegeix que cal explicar la importància dels cineclubs des d’un punt de vista territorial. També comenta que necessitem presentar números a les administracions de les nostres activitats i suggereix que la FCC prepari un sistema per comptabilitzar els espectadors setmanalment.

El cineclub 8 ½ de Cassà de la Selva comenta que potser el debat comercial/no comercial és banal. I que de veritat el que importaria seria qui és el que s’està preocupant pel cinema que es projecta. Quan el cinema està projectant opera, concerts o futbol, els cineclubs estan programant cinema amb un criteri cinèfil. També planteja que el que sabem de la Xarxa, de com es muntarà i funcionarà és una incògnita encara.

El cineclub de l’AC de Granollers afegeix com els cinemes comercials poden canviar la programació sense previ avís, únicament per motius comercials i sense cap consideració al públic.

El cineclub Hal2002 de Molins de Rei comenta que la idea d’implantació de la Xarxa concertada de pantalles anirà lligada a la digitalització de pantalles. I que seran aquestes les que entrin en la xarxa. Com el tema toca part de la segona part de l’ordre del dia, deixem aquest punt per després.

El cineclub Sabadell considera una incògnita l’èxit de la Xarxa concertada de pantalles. Pensa que els cineclubs poden jugar un paper essencial en la transició cap a un nou mapa de la VOS a Catalunya. I que aquesta podria ser una posició a defendre. També afegeix que es podria suggerir a l’administració que allà on hi hagi un cineclub amb un públic fidelitzat, se’l consideri com prioritari per entrar a la xarxa.

El cineclub Vilafranca constata la poca visibilitat que tenim i la necessitat de fer valdre dades empíriques com els diners que paguem pels drets d’exhibició i lloguer de còpies. Podem fer un càlcul estimatiu amb les dades recollides en l’informe anual del cineclubisme. També comenta la necessitat d’involucrar altres sectors per fer valdre la nostra activitat. Entre els cineclubs presents es parla de contactar amb: productors, realitzadors, distribuïdors, crítics, premsa,....

El cineclub de l’AC Granollers creu que s’hauria de planificar un seguit d’accions, començant per la pedagogia i anar incrementant amb un seguit de pases.

En Julio Lamaña planteja la creació d’una comissió dins la junta de la FCC per preparar aquest seguit de passos i donar-se fins a finals d’any per aplicar el programa.

El cineclub dels amics del cinema de la Vall de Ribes comenta fora bo també saber quins són els imports de les subvencions rebudes per valorar l’impacte del diner públic en les nostres activitats.


Conclusions de la primera part:

Preparar una planificació d’activitats des de la pedagogia fins a accions més concretes per part d’una comissió dins la Junta directiva que busqui aconseguir una visibilitat més important del moviment cineclubista així com la reivindicació per part dels cineclubs per estar a la xarxa concertada de pantalles.


 12.15
Imminent digitalització de les còpies i desaparició del 35mm per a còpies noves.
L’Olga Iglesias amb ajuda d’en Pere Vila del cineclub Hal2002 exposa què és i com funciona el projector digital, el procés de digitalització i la posició de les distribuïdores

Els projectors digitals consten bàsicament del projector i el servidor (cada servidor standard DCI ha de estar connectat amb el projector standard DCI per un cable standard DCI) La pel•lícula ve en un DCP (disc dur) amb una clau que serveix per poder desencriptar el DCP amb el nombre de sessions programades. També pot ariribar via satèl•lit

Tots els projectors Digitals han de tenir el certificat DCI (equivalent a les normes ISO) . EL Digital Cinema Initiatives, LLC (DCI) és un consorci creat el 2002 per Disney, Fox, Paramount, Sony Pictures, Universal y Warner Bros. Cap projector que no tingui aquest certificat no podrà projectar cinema com a mínim de les majors, ara per ara és l’standard global

Es constata que un projector digital no es equiparable a un projector en 35mm: s’ha d’anar actualitzant i el manteniment és  més car ( p. ex una làmpada projector digital: durada entre 500-600 hores i uns 1200 euros (la dels projectors en 35mm duren unes 700-800 hores i un cost d’uns 400) i en un curt termini els projectors digitals poden quedar obsolets

En el mercat un projector digital nou pot costar de 80000 a 120000 (si és 3D), hi ha projectors de 2a ma que arriben a costar menys de la meitat, són projectors que venen d’aquells cinemes que han hagut de canviar-los (en un principi la primera generació no es van adonar que per exemple podien posar un servidor independent, per tant escapava del control de Hollywood) Per poder veure BR o DVD en el mateix aparell s’ha d’instal•lar un escalador. També es necessita adequar la cabina de projecció i instal•lar so digital en la sala. (Informació addicional : preu projector 2ª ma 30-35000 euros + preu complementari instal•lació màxim 5000 euros (segons necessitats)+ escalador 900 euros aproximat)

L’Olga fa un resum segons converses amb diverses distribuïdores (GOLEM, FORUM (ALTA, KARMA, AVALON), UNIVERSAL, FOX, WARNER, PACO POCH)

L’apagada analògica als EEUU serà efectiva durant el 2013, llavors a Espanya el més segur és que sigui al 2014, això si parlem de còpies en 35mm doblades, en quant a les còpies 35mm VOSE, segons dieun algunes distribuïdores  quan el Renoir es passi al DCI (és juntament amb Golem les dues grans cadenes que falten per digitalitzar a Espanya) moltes distribuïdores, almenys les majors, deixaran de fer còpies en 35mm VOSE, en quant a les independents (tipus Golem) potser en continuaran fent durant un temps, mentre els hi surti a compte fer el tiratge de les còpies en 35mm VOSE  El seu mercat no és tant el cinema comercial com el més cultural on hi tenen més cabuda les VOS però el nombre de còpies serà molt menor per a tota Espanya, això suposarà un canvi a l’hora de programar, sobretot del temps previ de programació.

Encara que el cost de la còpia en 35mm és més cara, les distribuïdores han de pagar per cada pel•lícula digital d’estrena 600-700 euros en molts cinemes i durant uns 10 anys, ja que d’alguna manera han d’ajudar a que els exhibidors liquidin els seu deute per l’adquisició dels projectors digitals ( ja que les distribuïdores els hi surt molt millor de preu, una vegada fet el màster, fer còpies digitals) , això suposa que en aquest moment no el hi surt a compte estrenar en segons quins cinemes amb còpies digitals.

El BluRay a partir  del 2013 no es podrà utilitzar en les estrenes comercials, però en Pere puntualitza que potser si que es podrà utilitzar en el circuit cultural, dependrà llavors que les distribuïdores facin tiratge de BR. Estarem pendents del que es decideix. La qualitat del BR en un projector HD és equiparable al 2K digital

El Cineclub Adler demana que no es rebaixi la qualitat de la projecció dels cineclubs utilitzant altres formats que no siguin equiparables a les projeccions dels cinemes comercials.

El Cineclub Xiscnèfils proposa que si algun cineclub vol comprar-se un projector HD que ho comuniqui, per veure si es pot aconseguir un millor preu si hi ha un grup de cineclubs que fan la compra conjuntament.

El cineclub de l’Associació Cultural de Granollers demana que s’inclogui un apartat als butlletins explicant com va el procés de digitalització i novetats al respecte, l’Olga puntualitza que en com hi ha molt incertesa la informació que es pugui donar podrà variar i fins i tot contradir-se.


Conclusions de la segona part:

Cap distribuïdora ha donat una data d’apagada analògica, el que està clar és que les Majors seran les primeres a fer-ho i les independents també acabaran fent-ho encara que es conviurà durant un temps amb còpies en 35mm i DCP mentre a la distribuïdora li surti a compte fer tiratge de còpies en 35mm (tenint en compte que disminuirà molt el número de còpies en 35mm VOSE per títol)

No hi ha un posicionament clar des dels cineclubs, estem una mica a l’espera que passarà quan no hi hagi còpies de 35mm ja que ara per ara és inassolible el cost de la compra d’un projector digital, ni que sigui de 2a ma i tampoc es veu clar el seu cost de manteniment.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada