dilluns, 3 de gener del 2011

PER FI UNA PUBLICACIÓ CINECLUBISTA D'ANALISI: "ELS QUADERNS DELS CINECLUBS"

A principis de l'any passat, Gabriel Rodríguez, Felipe Macedo i jo mateix ens vam plantejar la possibilitat d'editar una revista que omplís un forat en la història del cinema: la de l'estudi del cineclubisme internacional. Ens consta que els cineclubs, com forma d'organització del públic, està en la base del treball de directors de cinema, professionals de la indústria, gestors de filmoteques, crítics,... i que la seva història ha estat deixada de banda (exceptuant alguna honrosa excepció com Gubern per exemple) per part dels historiadors de cinema. Aquests s'han concentrat molt més en el cinema com a producte manufacturat, tot estudiant moviments, escoles, realitzadors,... 
Inclús quan l'espectador va ser estudiat (Casetti) aquest ho era en la seva relació amb  les estratègies que el mateix film imposava i no tant des d'un punt de vista de la relació del públic amb el fet de gaudir del cinema o dels mecanismes en que el públic organitzat desenvolupa una tasca de formació. 


És per això que neix "Els quaderns del cineclubs", per incorporar articles en profunditat sobre el fenòmen universal del cineclubisme. i de les històries del públic. Amb l'ajut de la Federació internacional de cineclubs hem editat el primer número que necessitem vendre ara per poder llençar el segón. la revista, que voldríem semestral incorpora articles en castellà, anglès i francès.

Estem orgullosos doncs de presentar el primer número de Els quaderns dels cineclubs.

Aquest primer número, com els que seguiran, té un Tema central, al voltant del qual graviten diversos textos. Amb motiu de la 3 ª Conferència Mundial de Cineclubs i l'Assemblea General de la Federació Internacional de Cineclubs, ambdues celebrades al Brasil el desembre de 2010, el nostre tema principal és La Carta de Tabor pels Drets del Públic, i les condicions que van conduir a la seva proposta i aprovació en la reunió internacional de Tabor, el 1987.

La revista també tindrà seccions fixes, i algunes d'ellas s'erigiran com a tema central de la revista. Secció com Tresors dels Arxius, dedicada a la recuperació de la memòria del nostre moviment, en aquest número sobre El Dossier de Tabor. Històries de la FICC s'inaugura amb una reflexió sobre els orígens de la Federació internacional de cineclubs, així com un article de l'assemblea general celebrada a Cuba, fa 25 anys. Històries del Públic presentarà diverses experiències relacionades amb el cineclubisme; en aquest número hem escollit Malàisia, Moçambic i Tunísia. També un cineclub en particular sempre estarà subjecte a un enfocament especial, interessant posar de manifest els problemes generals de les nostres pràctiques: aquí amb la proposta d'un "primer" cineclub, cinéma du peuple francès.

Altres seccions fixes seran les següents: Comentaris de Llibres, Biografies - en aquest número amb articles sobre Fabio Masala, un dels principals inspiradors de la Carta de Tabor -, i El debat en el qual es reuneixen diferents punts de vista sobre el nostre tema principal. Humor i Crònica - contribuirà a alleugerir la lectura i proposar altres formes d'entendre el cineclubisme.

La Federació catalana de cineclubs forma part del consell editorial. Esperem que gaudiu de la lectura de La revista dels cineclubs. La revista incorpora articles en els tres idiomes ofials de la FICC: Anglès, francès i espanyol.

Per a rebre la revista, que té un cost de 20 euros, enviar un mail a
juliolamana@federaciocatalanacineclubs.cat

http://cuadernosdeloscineclubs.wordpress.com/ (En construcció)



Fotos (Gabriel Rodríguez) De dalt a baix: Julio i Premendra Mazumder (India); Rajesh Gongaju (Nepal); Atle Hunnes i Jon Iversen (Noruega) i Premendra Mazumder

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada